"Na jednej strane sa pekári z médií dozvedeli o Deklarácii o prejave
dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability potravín, ktorá vznikla
na pôde ministerstva pôdohospodárstva v spolupráci so Slovenskou
alianciou moderného obchodu, ktorej členom je aj Lidl. Na strane druhej
tá istá spoločnosť Lidl, obchodník s najvyššími tržbami spomedzi
všetkých obchodných reťazcov na Slovensku, explicitne odmietla oprávnenú
požiadavku niektorých dodávateľov chleba a pečiva o zvýšenie odbytových
cien. Takýto postoj je v úplnom rozpore so spomínanou deklaráciou," priblížil Lapšanský.
"Sme naozaj zaskočení, že tak úspešný obchodný reťazec, ktorý všade
hovorí o spoločenskej zodpovednosti, má záujem zlikvidovať lokálnych
slovenských pekárov. Spoločenská zodpovednosť totiž nie je len o tom, že
niekto sadí stromčeky a predáva ryby z certifikovaného chovu. Je to
predovšetkým o slušných, korektných a vzájomne prospešných vzťahoch s
lokálnymi výrobcami potravín. Lidl sa na Slovensku k domácim výrobcom
potravín správa inak, ako sa správa k svojim dodávateľom v Nemecku.
Veríme, že Lidl prehodnotí svoje stanovisko a pochopí, že pekárom ide
len o to, aby mohli dodávať za oprávnené ekonomické náklady a vyplácať
mzdy tisíckam zamestnancov, živiteľom tisícov rodín po celej krajine," dodal Lapšanský.
Lidl podľa jeho hovorcu Tomáša Bezáka ako jeden z najväčších
potravinových reťazcov na Slovensku pociťuje zodpovednosť voči svojim
dodávateľom a producentom potravín, rovnako aj voči miliónom zákazníkov
na Slovensku. "Za predošlých šesť mesiacov sme vo vyšších nákupných
cenách zohľadnili stúpajúce vstupné náklady všetkým pekárom, ktorí nám
dodávajú svoje výrobky. Inak povedané, každý z nich dostal priplatené v
porovnaní s predošlou zmluvou. K aktuálnym a stále prebiehajúcim
rokovaniam nebudeme poskytovať žiadne ďalšie informácie, keďže tak nikdy
nerobíme a považujeme to za korektný prístup. Rozhodne sme však nikdy
nepovedali, že nezaplatíme ani oprávnené výrobné náklady," podčiarkol Bezák.
"Robíme všetko pre to, aby slovenský zákazník v súčasnej náročnej
dobe s vysokou infláciou cítil čo najmenší dosah na svoju peňaženku. Pri
vyjednávaní vo všeobecnosti zohľadňujeme náklady všetkých dodávateľov a
tiež ich relevantnosť," dodal Bezák.
Poznamenal, že nákupná cena za najpredávanejší jednokilogramový chlieb,
ktorú platí Lidl vybraným slovenským pekárom, ktorí sa aktuálne rozhodli
vypovedať zmluvy a požadujú zvýšenie nákupných cien, je už teraz o viac
ako 14 % vyššia v prepočte na kilogram, než za akú sú schopní a ochotní
dodávať porovnateľný výrobok českí pekári pre český trh.
"Slovenským dodávateľom sme v nedávnom skončenom obchodnom roku za ich
výrobky dodané pre Lidl Slovenská republika zaplatili bezmála 380
miliónov eur v nákupných cenách, čo predstavuje medziročný nárast o 18
%," dodal Bezák.